11 oktober, 2007

Halsband med omtanke

Beställde häromdagen det här halsbandet från Pilgrim som säljs hos Jewel, och pengarna går oavkortat till hjälporganisationen Läkare utan Gränser. Halsbandet kostar 269 kr och det räcker enligt hemsidan till något av följande:
- Skaffa rent vatten till 700 människor i en vecka
- Skaffa medicin för basal läkarhjälp till 50 människor i en hel månad
- Behandla 43 människor mot hjärnhinneinflammation
- Ge medicin till ett aids-sjukt barn i nästan 3 månader
- Rädda 27 personer från att dö av kolera genom att ge dem salt och sockerhaltig vätska
- Bota 27 personer från malaria

Med tanke på det stöd som vi just nu ger vår omgivning genom att köpa Rosa Bandet för att bekämpa bröstcancer eller bära en röd tröja under en dag för att visa att förtryck i vår värld aldrig är okej tyckte jag att det var lämpligt att promota lite extra för detta halsband.
Världen kommer aldrig sluta att behöva just dig!

9 kommentarer:

Anonym sa...

TUSEN tack tjejen! Jag har velat ha ett sånt här halsband (en jordglob) jättelänge, men man är ju inte världsbäst på att knåpa ihop själv. Sen känns det ju extra bra att göra en god gärning på köpet.

TACK!!! :D

Miss Upsey Daisy sa...

Ett toppentips!

Anonym sa...

Vad fint, bra sätt att skänka lite pengar på! =)

Mill sa...

Åh, vad fint. Jag ska skaffa mig ett jag med!

Anonym sa...

Vilket snyggt halsband:) Kram

Anonym sa...

Helt otroligt egentligen, Så lite ger så mycket. Det var ju ett himla fint halsband också.
Trevlig helg!

Josefin sa...

Vilket fint halsband! Jag hade inte hört talas om det tidigare, men överväger helt klart att köpa ett nu. Det är otroligt hur mycket man kan göra för så lite pengar!
Trevlig helg, tjejen =)

Anonym sa...

Vilket bra köp! Det gör både dig snyggare och hjälper världen!

Hoppas du har en bra helg!

Sabine sa...

Becky: Varsågod! Och välkommen hit! Alltid trevligt med nya ansikten. (Hmm, fast man inte ser er direkt...)

Miss upsey daisy: Tack!

Amanda: Jag tyckte det också! Fint och bra för andra.

Mill: God job Mill!

Julia: Tackar! :)

Tesan: Det behövs sannerligen inte mycket för att göra dessa saker. Pengar blir ofta en självklarhet, 20 spänn är kanske ingenting för oss men i drabbade områden kan det vara skillnaden mellan liv och död.

Josefin: Det tycker jag att du ska göra. 269 kr är ju inte så farligt!

Sassy: Precis! Tack så mycket, du är för söt! Är jättenyfiken på din tatuering!