02 april, 2007

Reklamationsrätt?

Köpte för ett tag sen ett par skor på Din Sko här i Lund. I lördags när jag var på väg hem märkte jag att ena klacken var borta. På den andra skon satt den kvar men var väldigt lös. Har ju bara använt dem 2 gånger och tycker att det borde dröja mer än så innan man måste klacka om dem. Det är ju en liten taxklack, de brukar ju hålla ett tag! Expediten på Din Sko var riktigt otrevlig och ville först inte ge med sig. Tydligen var det "konsumentens ansvar att hålla koll på klackarna". Men jag stod på mig och undrade om det verkligen fick vara så kass kvalitét. Hon såg ju för tusan på den andra skon att de knappt var använda men även att den klacken väldigt löst. Till sist gav hon bittert med sig och gav mig ett par nya. Det felet MÅSTE ju helt enkelt funnits där innan jag köpte skorna.
Enligt Konsumentverket har jag rätt att reklamera upp till 3 år men var mina erfarenheter säger funkar detta knappast i praktiken. Hur är det egentligen? Hur länge får det gå innan jag inte kan klaga på söndriga klackar, krympta kläder och bleknade färger? Någon som vet?

5 kommentarer:

Mill sa...

Du gör helt rätt som klagar när de inte håller som de ska. Är precis likadan och tjatar hellre än extra gång! Way to go girl!

Sabine sa...

Mill: Tack snälla du! Du gör mig alltid på så bra humör. Visst har jag rätt? Jag borde fått lite bättre service och ett trevligt mottagande. Ytterligare en sak jag reflekterat över, varför är personalen så otrevlig om man har ett klagomål? Det är ju knappast dem eller deras arbete jag har något emot, bara en produkt de inte ens varit med att producera! Grrr..

Anonym sa...

Det är helt rätt gjort! Jag har börjat bli modigare på senaste tiden och krävt att få det jag har rätt till. Lite trist att bemötas av otrevliga expediter dock. Det är ju inte som om det är dem man klagar på eller att det dras från deras löner...

Stila sa...

Jag vet! Du har tre års reklamationsrätt (och allt underlättar förstås nämnvärt om du sparar kvittot, så gör alltid det!), men är din vara trasig har butiken rätt att laga varan två eller tre gånger innen du får en ny eller pengarna tillbaka.
Om du kommer in efter mer än typ ett halvår har butiken också rätt att dra av ett "nyttjandeavdrag" på priset för att du trots allt fått använda plagget/skon under den perioden.

Sen kan man ju fråga sig om man vill vara en sån sniken kund som kommer in efter två och ett halvt år. Man borde gå på hyfs, en akryltröja tycker jag tex inte att man kan komma in och klaga på att den noppar, men i ditt fall är det klart att du ska få pengarna tillbaka!

Sabine sa...

Danwei: Bra! Alla borde tuffa till sig och precis som du säger är det ju knappast dem i sig man klagar på.

Stila: Tack så jättemycket för upplysningen! Precis, det beror ju helt på vad man klagar på också. I detta fall kunde hon ju till och med se på den kvarvarande klacken att den knappt var sliten. Lite beroende på vad det är har man rätt att klaga, precis som du säger. Jag går ju inte in på H&M efter 2 år och klagar på en vara, det är sunt förnuft och hyfs!