06 januari, 2007

Storstädning!

Gick för ett par dagar sedan igen min neccesär och det var inte en vacker syn! Det är verkligen viktigt att man har koll på ungefär hur gamla ens produkter är, annars kan de göra mer skada än nytta. Liten kom-i-håg- lista för alla slarvor som mig själv!

Mascara & flytande eyeliner - Mellan 3-6 månader håller dessa produkter. Undvik att pumpa borsten upp och ner då luft, och där med bakterier, åker ner i produkten. Låt bli att låna ut känslig ögonmake-up till dina vänner också, infektioner i ögonen är inget att eftersträva!
Ögonskugga - Torra kompakt- och lösögonskuggor kan du i princip ha till de tar slut. Om det bildas en torr, hård hinna över är det dock dags att slänga. Krämögonskuggor däremot håller mellan 6-12 månader, släng när de blir sega eller luktar konstigt.
Foundation - En foundation håller som max i 12 månader, beroende på vilken typ av produkt du använder. Pump- och sprayfoundations håller i regel längre än öppna burkar eftersom de undviker kontakt med yttre bakterier och luft.
Puder & rouge - Precis som med ögonskuggor, torrt och kakigt = släng!
Läppglans - Glans på "sticka" håller i cirka 3 månader, på tub lite längre ca 6 månader. Släng när de börjar lukta konstigt.
Läppstift - Kan du ha upp till ett år. Om du dessutom applicerar med läppensel förlänger du hållbarheten ytterligare.
Nagellack - Inget direkt bäst-före-datum men håller bäst om de förvaras svalt och mörkt. Om ditt nagellack börjar bli segt, doppa ner flaskan i kokande vatten så löser det sig igen.


Och glöm inte att rengöra svampar och penslar. Tvätta med ett milt shampoo ungefär en gång i månaden för att hålla dem fräscha. Foundationsvampar ska bytas ungeför lika ofta för att förhindra bakterietillväxt.
Tvätta dessutom din neccesär i tvätten då och då. Det håller både smink och redskap fräschare.

4 kommentarer:

Mill sa...

Jag är verkligen dålig på att hålla koll på datum på sminket. Däremot jättenoga med att tvätta svampar och penslar...Antar att det egentligen inte spelar någon roll om jag gör det och produkterna är dåliga. Får nog ta och skärpa mig...

Sabine sa...

Svampar och penslar är ju det viktigaste eftersom de används så ofta. Jag har jättesvårt för att slänga smink, får lite separationsångest från ögonskuggorna och läppstiften...

Sara sa...

jobbigt, men bra att du påminner - jag vet att hälften av grejerna i sminkväskan säkerligen är för gamla...

Sabine sa...

Ja, Sara, det ligger till så i min med I'm afraid..