07 januari, 2007

Listing

Usch, jag är en listoholic.
Nästan dagligen gör jag en att göra-lista. Varje vecka gör jag dessutom en lista med större projekt. Sånt här har jag hållt på med sen jag gick på lågstadiet. Trots detta listberoende har jag aldrig fått en rutin, en struktur, en balans i mitt liv. Livet passerar mig ofta obemärkt medan jag glömmer bort allt det där och tänker "jag gör det senare" eller "jag börjar i morgon". Nyårslöften är listornas Rolls Royce. Den missar jag aldrig. Att de i princip aldrig hålls, ja det är ju en annan femma.

Detta är i alla fall mina nyårslöften för 2007.

  • Bygga upp en basgarderob - Jupp, min garderob är hopplöst fylld med leopardmönstrat, guld, prickar, rutor... Nej, inga enfärgade toppar eller koftor finns så långt ögat kan nå.
  • Träna - Ja, det tråkigaste och det viktigaste. För att kunna trycka i mig alla kakor under min "studietid" behövs det nog tyvärr. Nu kan jag heller inte skylla på att det är långt till gymet. Kanske 500 meter. Suck...
  • Plugga bättre - Ska vara mer förberedd för den kurs som kommer än jag var för föregående. Läsa till föreläsningarna och gå dit. Inte skjuta upp saker.
  • Organisera tiden - Ja, jag behöver förmodligen ett Supernanny-schema till mig själv. Gå upp, äta frukost, studietid, lektid, ensamtid you name it.
  • Vara positiv - Bli hurtigheten själv, nej knappast. Bli gladare och tänka att ett hinder bara är en utmaning, ja.
Mmm, nu när jag styltar upp det så här ser det ut som de flesta andra år, men förra var ju minst sagt konstigt och oförutsägbart. Nu är det dags att shape up!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är också en utav dem som har att-göra-listor, kanske inte så ofta men det händer. Då känner man sig mer nöjd med sig själv när man väl stryker en sak på pappret. Kände igen mig på nästan varje punkt på nyårslöftena, och att skriva ner vad man vill ändra är ju faktiskt en bra början. :D

Anonym sa...

Jag älskar listor. Vet inte varför, men tror det är för att det är ett bra sätt att komma ihåg vad man ska göra och sedan så känner man sig så duktig när man kan stryka något (som emma skrev).

Sabine sa...

Emma: Att stryka saker på listan får en verkligen att känna sig duktig. Man vet att man faktiskt HAR gjort något trots att vissa saker är självklara.

Kim: Jag med! Om man är glömsk eller som mig "jag gör det sen" är det jättebra att använda sig av listor.