05 november, 2007

Tillbaka, med ett stänk av ilska

Det har varit mycket de senaste veckorna och jag har inte riktigt vetat vad jag ska lägga fokus på. I torsdags avverkades en tenta och på fredagen begav jag mig ut på jakt för att leta efter ny till delkursen "Vetenskapliga metoder i psykologin". Ståendes inne på Akademibokhandeln får hamnar jag lite i chocktillstånd. Våra föreläsare har gemensamt, med varandras samtycke, satt upp böcker på litteraturlistan för över 1300 kronor.

?

För en fem veckors delkurs???
Böckerna är så pass nya att de inte finns att få tag i vare sig begagnat eller på någon internetbokhandel där priserna brukar vara lite mer humana.

Men frågan jag ställer mig är; HUR tänkte de nu? Hur ska en student med maximalt 7300 kr (utan extrajobb) i månaden kunna lägga 1300 kr en månad på litteratur? Jag hade de vanliga räkningarna att betala denna månaden men redan nu känner jag djup ångest inför hur detta ska gå.

Den 12 juli i år uppmärksammade DN en del av problemet där 1400 studenter runt om i landet intervjuades. Undersökningen visade följande resultat:

  1. Hälften av studenterna bygger sin ekonomi på stöd från sina föräldrar eller andra närstående.
  2. 1/3 vet inte hur de skulle klara av en oförutsedd utgift på 1000 kr.
  3. 1 av 4 studenter har funderat på att sluta plugga på grund av ekonomin.
  4. Majoriteten känner ångest inför sommaren, där de inte vet hur de ska få ihop ekonomin.
Jag känner personligen igen mig på alla punkter, utom den första. Mina föräldrar behöver den lönen de får till sig själva och min familj. Men jag tycker inte att det är rimligt att det ska vara så. Läste på en blogg i våras att om studenternas ekonomi hade följt konsumentprisindex skulle vi haft 1500 kr mer i månaden. Då, hade enligt mig och mina kalkyleringar, inte jag haft några problem med att få ihop till den där 1000-lappen jag inte visste att jag behövde.
Vi får hoppas att min näsa som rinner lite just nu inte blir värre, för den här damen har planer på nudlar och dåliga program på TV månaden ut.
Roligare än så är det inte att vara student...

11 kommentarer:

Josefin sa...

Oj, det låter verkligen inte roligt! Alldeles för mycket pengar för en såpass kort delkurs. Hoppas det ordnar sig ändå, och kul med uppdatering =)

Miss Upsey Daisy sa...

Du har inte möjlighet att dela kurslitteratur med någon annan student?

Maria - FashionFame sa...

Ush det är verkligen hemskt! Jag vet precis hur det är, hade det likadant när jag pluggade juridik. massa böcker som skulle köpas. mitt råd till dig är att försöka låna böcker från bibliotek, försök fjärrlåna i värsta fall. annars kan du och någon kompis köpa hälften av böckerna var och sedan när ni läst böckerna så byter ni. Hoppas det löser sig för dig! Kramar /Maria

Anonym sa...

Oj, jäklar! 1300 kronor var inte att leka med på fem veckor dessutom. Vi studenter har det då inte lätt med nåt som har med pengar att göra tyvärr...

Anonym sa...

Vet hur det är.. Det suger verkligen!! :-(

a spoonful of mint sa...

Nej vad jobbigt, lider med dig. Det där känns inte schysst.

Kerstin sa...

Näe, fy fan vad trist...

Sabine sa...

Josefin: Vi kanske kommer använda dem under grupparbetet också... Kanske... Och då räcker det ju att en av åtta i gruppen har den. SUCK!

Miss upsey daisy: De jag hookar med i kursen går inte i samma seminariegrupp vilket gör det förslaget lite problematiskt tyvärr.

Maria: Eftersom böckerna är helt nya finns de inte på något av biblioteken ännu men jag hoppas på att få sålt dem under nästa termin i alla fall.

Tesan: Nej precis, och jag tycker att det är för jävligt att de inte tänkt efter mer än så. De har ju själva pluggat på instutitionen en gång i tiden?

Anna: Minst sagt!

Yeh-yeh girl: Visst är det helt uppåt väggarna??

Kerstin: Orättvist och orimligt är det minsta man kan säga, blir grymt sur på det här.

Anonym sa...

Kan bara hålla med! Köpte precis böcker för 700 kr för en 5p-kurs, och tycker att det är alldeles för mycket. Det borde räcka med en bok! =)

Anonym sa...

Ja, jag kan tänka mig att det är riktigt tufft att klara sig med lite pengar, och dessutoim tvingas lägga de få slantar man har på dyra böcker! Kram

Sabine sa...

Amanda: Det är för jävligt! En fem poängare borde ha en eller max två kursböcker och kosta som mest 500 tycker jag.

Julia: Det är i princip omöjligt, många studenter som tvingas jobba extra eller låna/få bidrag av sina föräldrar.