27 april, 2007

Nötkakor och meningslösa dagar

Flertalet av dagarna i min skog än så länge har spenderats ute i min skog. Jag har inte ens tagit mig in till stan mer än igår när jag, mamma och Kajsa handlade mat och lite annat kul. Förhoppningsvis blir det en utgång imorgon med Hellen i alla fall.
Idag har jag bakat min pappas favoritkakor, nötklickar!
(Fatet är betydligt tommare nu än på bilden!)

Here comes the recipe:
Räcker till ca 40 kakor.

200 g nötkärnor
2 dl socker
1 msk potatismjöl
2 ägg

Mal nötterna (utom 20 st) på mandelkvarn (tror det går att mixa också men är inte säker) och lägg i en bunke. Rör ner de övriga ingredisenserna och blanda till en jämn smet. Klicka sedan ut smeten (ca 1 msk per kaka) på en plåt täckt med bakplåtspapper. 20 på varje plåt är lagom. Dela de resternade nötterna på mitten och tryck ner en halva i varje kaka. Grädda i 200 grader i 8-10 minuter.
Bon appetit!


8 kommentarer:

Anonym sa...

VAd skönt det låter att bara vara i skogen och ta det lugnt!

Mickan sa...

mm låter kalas gott! receptet är nerskrivet och ska prövas imon snar framtid!

Tillvaron sa...

Har knåpat ihop ett litet kollage över vår fantastiska stad. Hoppas länkningen är okej, annars får du lämna ett par arga rader till mig ;)

Mill sa...

Gud så gott! Det måste jag prova! Kram

Kerstin sa...

Så gott. Mums :)

Sabine sa...

Sassy: Väldigt skönt med miljöombyte, absolut! Och min skog är den BÄSTA skogen. =)

Mickis: Yes det tycker jag att du ska!

Tillvaron: Åh vad roligt. Hel okej, säger jag om länkningen! =)

Mill: Prova, prova!

Kerstin: Jupp, fatet är inte fyllt länge! =)

Anonym sa...

Mumsigt! Nu blev jag sugen på kakor...

Sabine sa...

Danwei: Jag med! Dessa är min favvisar!