14 februari, 2007

Muffinsbak på Alla hjärtans dag

Stila tipsade om boken Dagens Muffin för ett tag sen och lovade mig själv att nästa gång jag lade en order på Adlibris skulle jag klicka hem denna lilla bok. Till nya kursen behövde jag ett statsvetenskapligt lexikon och då passade jag på att beställa boken också. Nu är första baket gjort, det blev Dumlemuffins. Jättegoda och hur enkla som helst att göra!
Jag testade att trycka i nya Dumle Mini Bites eftersom Ica hade slut på vanliga. Flera som bakade måntro?

Detta behövs för 12 muffins.

5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
0,5 tsk salt
150 g smält smör
1 ägg, lätt uppvispat
2,5 dl mjölk

Blanda ihop alla torra ingedienser i en bunke. Rör ner smöret, ägget och mjölken. (I orginalreceptet stod det att man skulle köra i matberedare men jag använde degkrokarna på elvispen eftersom jag inte har någon och det gick precis lika bra det). Fördela smeten i 12 muffinsformar, använd med fördel amerikanska, och tryck ner en dumlekola i varje form. Grädda i mitten av ugnen på 190 grader i ca 20 minuter.
Enjoy!




5 kommentarer:

Mill sa...

Påminner om mina dumle- och noblessekakor! Bara vanlig mördeg, tryck ner en dumle och när de färdiggräddade låter man en noblesse smälta ovanpå. Gudagott!

Måste defintivt prova dina muffins också! De ser grymt goda ut och muffins är ju aldrig fel...

Anonym sa...

Låter jätte gott! Gav bort Dagens muffins-boken i julklapp till en kompis som verkligen älskar muffins. Funderar nu på att skaffa mig en själv. Något att rekommendera?

Sabine sa...

Mill: Åh det låter jättegott! Dina kakor ska jag verklgien testa!

Emma: Jag rekommenderar boken starkt, kul och lite annorlunda muffinsrecept. Lite tråkigt att det inte är några bilder i boken bara. =(

Anonym sa...

Så goda dom ser ut att vara! Måste testa receptet någon gång. Tack för tipset :)

Sabine sa...

Danwei: Dom var jättegoda! Min sambo åt så många att han fick ont i magen.. =p